Ground Control Pilates

Pilates 1 

Ground Control Pilates oefeningen worden vooral op de mat gedaan. (matwork) Tijdens de oefeningen worden de buik- en rugspieren (Powerhouse / Core) aangesproken. De oefeningen hebben als doel de buikspieren te versterken en de rugspieren flexibel en krachtig te maken. Ook de andere spieren komen aan bod, deze zullen worden aangestuurd vanuit het centrum van het lichaam. (Powerhouse / Core) Tevens worden ook de bekkenbodemspieren extra geactiveerd. En zal de aandacht liggen op het verlengen van de spieren. De cursisten worden aangemoedigd om naar de eigen mogelijkheden te kijken en niet naar die van de buurman of buurvrouw.

 

Wetenswaardigheden over Pilates.

Net als bij Yoga heeft ook Pilates zich door de tijd heen aangepast. Josef Pilates is de bedenker van Pilates. Tijdens de twee oorlogen hielp hij in ziekenhuizen om de patiënten te laten aansterken met zijn oefeningen. Later ging  Josef Pilates naar Amerika om met zijn oefeningen balletdansers te trainen en om ze te helpen om blessures te voorkomen. Doordat de oefeningen best acrobatisch van aard waren konden ze alleen maar  één op één gegeven worden.

Ground Control Pilates is ontstaan in de jaren tachtig van de vorige eeuw.
Debbie Jenner de vrouw achter Ground Control Pilates heeft deze methode bedacht om Pilates toegankelijker te maken voor het grote publiek. De oefeningen zijn zo aangepast dat ze aan een groep gegeven kunnen worden.  En iedereen doet mee op zijn /haar eigen niveau.